04
dec
2014

Tien tips waarmee u meer beweegt... per dag!

Een half uur bewegen per dag is genoeg. Toch halen veel mensen die minimale norm niet. Want ze zijn aan het werk. Zittend, achter een bureau, vergadertafel, op kantoor of in een andere werkruimte. Binnen. Of van binnen naar buiten, maar dat betekent 30 seconden tot de auto. Zo’n lifestyle betekent veel uren achter een bureau met weinig beweging. De risico’s daarvan blijken groot.
 
Zweedse onderzoekers stelden recent vast dat lang zitten het risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker met 50 procent verhoogt. Maar ook onderzoek van consulent Office Angels bij meer dan duizend Britse kantoormedewerkers liet zien dat ongeveer 63 procent van de medewerkers op kantoor, minstens zes uur per dag achter zijn kantoor doorbrengt. Bijna de helft verlaat het kantoor gedurende de hele dag niet.
 
Half uurtje zondagochtend?
Schrikbarend is dat het gezondheidsrisico nauwelijks minder wordt bij een keer per week (de klassieker op zondagochtend) sporten en/of bewegen. Het gaat erom dat u dagelijks minder zit en meer beweegt. Op het werk, thuis of waar dan ook. Hoe doe je dat? Deze tien tips tonen aan hoe makkelijk het is:

  • Loop naar collega’s in plaats van een mail te sturen. Contact met collega’s blijkt daarnaast ook nog eens gelukkiger te maken;
  • Gebruik een kleine beker of glas zodat je meer moet lopen om hem te vullen;
  • Haal altijd zelf drinken en laat dit niet door collega’s doen;
  • De lunchpauze op het werk is een prima gelegenheid om, samen met collega’s, even de benen te strekken;
  • Neem de trap in plaats van de lift of roltrap;
  • Ga op een andere verdieping naar het toilet;
  • Sta op en loop weg als je gaat bellen. Dit is bovendien voor je collega’s ook aangenamer, zo hoeven ze niet alle gesprekken te horen;
  • Schaf een bewegingsmeter aan en meet de gehele dag je activiteit en hoeveel calorie├źn je verbrandt. Ga uitdagingen aan met collega’s, dat werkt extra motiverend;
  • Google eens op ‘workouts achter bureau’ en je vindt handige oefeningen die je onopvallend kunt doen;
  • Fiets of loop naar je werk. Is de afstand iets te groot? Denk dan eens aan een elektrische fiets of stap een station eerder uit de bus en loop de rest.
 
Bron: www.overduurzameinzetbaarheid.nl